söndag 31 augusti 2014

Månadsrapport augusti

Augusti blev en positiv månad för de flesta aktieägare skulle jag tro. Börsen vände upp efter en rekyl neråt. OMX30 gick upp ca 1.3% under Augusti, till min glädje gick våran depå upp ca 2.26%. Vi hoppade på tåget igen när OMX30 bröt upp igenom MA200, bolagen jag köpte är de jag har kvar än idag plus Malmbergs som levererade en dålig rapport vilket resulterade i sälj. Enea köptes lite senare också men aktien fick inte den fart som jag hoppades på så därför sålde vi. Där står vi idag, ca 16% likvid.


Har en bit kvar till ATH, jag är tveksam till om depån kan nå dit innan nästa rekyl kommer. Hur som helst är det glädjande att depån gått nästan dubbelt så bra som SIX30. Ett kvitto på att vi inte är helt fel på det i all fall.


Bra riskspridning på depån just nu. Inte helt perfekt men ändå bra. Grunden känns väldigt stabil med bolag med låga P/E-tal, hög direktavkastning, hög vinstmarginal, hög försäljningstillväxt. Alla aktier har nödvändigtvis inte alla dessa egenskaper. Men några av dom då jag sätter poäng på dom efter dessa kriterier. Det är dock inte klart hur jag ska hantera fastighetsbolag och investmentbolag än så där placerar jag godtyckligt. Det är ett bolag för mycket i orange och ett för lite i gult. Då förstår ni säkert att det ska vara 4 bolag i grönt, tre i gult, två i orange, ett i röd. 10 bolag totalt alltså. Tidigare har jag haft 12-15 bolag men jag ska försöka gå ner lite för att betala mindre courtage.

Mycket bilder i det här inlägget. Avslutar men en sista, utfall för augusti. Blev ett fint plusresultat men det är nog inte så mycket att hurra för då det kommit mycket räkningar som ska betalas i närtid.


4 kommentarer:

  1. Bilder är bra! Du slog mig i augusti, Depån här upp 2,02% ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes Jocke bilder är toppen Det blir dock inte lika stilrent som text men säger oftast mer. Hoppas september blir en lika bra månad

      Radera
  2. Snygg portfölj : )

    Men risken? Lundbergs högre än NCC & Betsson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pyramiden bygger på en modell där aktier får poäng efter direktavkastning, p/e-tal, substansrabatt m.m. Lundbergs har inte så hög direktavkastning, därför når den inte ända ner. Är dock inte klar med modellen än, när jag är det kanske det ser annorlunda ut.

      Radera