söndag 24 augusti 2014

Strategi på börsen

Mina intressen är som börsen. Det går upp och ner vilket det också gör med tiden för mina intressen. På slutet har det varit tiden som inte räckt till, att köpa hus innebär en hel del jobb även om man köper ett relativt nytt hus. Det ska klippas gräs, nya tapeter ska upp och man ska försöka få ordning bland alla saker och det vardagliga på det. Senast jag skrev var den 1:e Augusti då hade vår portfölj fått sig en ordentlig törn. Nu har bussen vänt, i alla fall för stunden då börsen smyger uppåt igen. När OMX30 korsat MA200 sålde jag alla aktier, sedan vände det upp igen och korsade MA200 underifrån. Då klev jag in igen, med 80%. Det här är en strategi som jag ska ge chansen. När det blir precis som det blev nu att det bara var nere och vände så tappar depån mer än om man skulle legat kvar. Men det går att se som en slags försäkring. För om det vänder ner ännu mer och MA200 börjar peka neråt det är då man står som vinnare på sikt. Planen är även att det ska börja säljas när MA100 korsas ovanifrån, kanske 50% av innehavet.


Bilden ovan visar när det är dags att sälja och köpa. För att få bort en del brus, när kursen bara är ner och vänder går det istället att välja att köpa och sälja när MA5 bryter igenom MA100/MA200. Historiskt brukar den ”studsa” på MA100/MA200 därav blir det mindre courtage. Fördelar och nackdelar med strategin.

Fördelar:
  • Undviker stora nedgångar
  • Undviker delvis nedgångar från MA100 till MA200
  • Mindre risk
Nackdelar:
  • Mycket courtage
  • Tidskrävande att hålla koll
Vilka bolag köps?
Att välja bolag vars MA200 pekar uppåt är klokt, då har de en bra trend. Att köpa bolag som tagit mycket stryk men som är på väg upp kan vara bra kortsiktigt. Det fundamentala ser jag även som viktigt, stora bolag med god finansiell ställning är att föredra. Pyramidmodellen är nog bra, dvs bolag med låga P/E-tal, hög direktavkastning och högt insiderägande. Jag skrev lite om pyramidmodellen för en månad sedan. Jag gillar upplägget men känner att det finns brister i den. Fortsättning om min pyramid följer. I månadsrapporten som kommer om en vecka går jag igenom vilka bolag jag har för stunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar