fredag 2 januari 2015

Fler depåer

Det är hög tid att bestämma hur upplägget för 2015 ska se ut. Min son börjar redan bli bortskämd, det innebär att det trillat in en del pengar som ska investeras. Vi har två olika konton för barnspar, ett där vi månadssparar och ett som gåvor och presenter sätts in på. Månadssparandet som kommer ifrån oss föräldrar har vi bestämt att ta lite mer risk med, dvs aktier. Efter att avanza infört minicourtage är det helt plötsligt värt att månadsspara i aktier. Grunden kommer att bestå av ”trygga” aktier, så som investmentbolag och bolag på large/midcap. Gåvorna kommer vi att placera i fonder för att få bättre spridning och få ner risknivån lite.



Har även fått i uppdrag av min mor att förvalta hennes pensionssparande. Pengarna ska förvaltas i 10-15 år vilket betyder att jag kan ta lite mindre risk än vad jag gör med sonens pengar. Det blir lite mer preferensaktier och SPP Obligationsfonder. Vi har bestämt att inte gå all in utan istället sprida köpen över hela året.




Jag hoppas kunna ha tid och lust att dela med mig hur det går med alla olika depåer. En gång i kvartalet ska jag försöka rapportera iaf, det borde jag kunna hålla. I nästa inlägg ska jag skriva lite om hur förra året var för mig. Vad som varit bra och vad som varit dåligt. Samt lite om kommande året, mål, plan osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar