söndag 11 januari 2015

Sparplan och strategi 2015

Förra året var jag till en början bara aktiv i en portfölj, vår familjeportfölj. I år är det lite mer att hålla reda på:
  • Månadssparandet till junior (aktier)
  • Mitt personliga månadssparande (snus & frisör pengarna)
  • Gåvor till junior (fonder)
  • Mammas besparingar
  • Familjeportföljen
  • Månadssparande i familjefonden

Utöver detta har vi även husfond, semesterfond m.m. där pengarna är placerade i räntefonder samt även en liten del i spiltan investmentbolag fond.

Månadssparande Junior & "Hårsnus"
Detta är två olika konton men jag kommer att investera ganska lika i båda. Fick lite inspiration ifrån http://rutersinvesteringar.blogspot.se/2014/12/att-bygga-en-egen-fond.html . Listan på aktier är inte densamma även om den påminner en hel del om Ruterinvest. Upplägget är dock väldigt likt, jag kommer att köpa en av de aktier som tagit mest stryk senaste månaden. Hittar jag inget köpvärt kommer jag överväga att spara till nästa månad eller köpa preferensaktier. Här är listan:


Vilka 10 svenska aktier skulle du ha på en sådan lista för 2015? Mina topp tio är:
Beijer Alma, Betsson, Byggmax, Castellum, Cybercom, Duni, Investor, Industrivärden, Kinnevik, Swedbank. 

Familjeportföljen
Swingportföljen, min aktiva portfölj eller vad vi ska kalla den för. Investerar med hjälp av fundamentalanalys (främst nyckeltal) och teknisk analys. Förra året tog jag rätt stora risker, speciellt i början av året. 2015 kommer jag ta mindre risker och hålla mig främst till bolag på large och midcap. OMXS30 är min ledstjärna där jag använder glidandemedelvärden, MA20, MA50, MA100 och MA200 som stöd för hur tungt jag ska ligga inne, när jag ska köpa och sälja. Vi utgår ifrån att jag är 100% investerad. När OMXS30 MA5 faller igenom MA20 säljs ca 25% av mitt innvehav. Korsar det MA50 är jag ca 50% likvid och MA100 100% likvid. När köper jag då? Jag kliver in när MA5 bryter upp igenom ett av dessa glidandemedelvärden. Anledningen till att jag använder MA5 är för att försöka få bort brus, falska signaler. Det kommer jag få ändå men inte lika ofta. Detta är inga spikade regler men jag kommer använda det som ett stort stöd. Andra tekniska hjälpmedel som jag använder är Heikin-Ashi (grön eller röd kursstapel), Fearzone, RSI och såklart trendlinjer. Men ledstjärnan är de glidande medelvärden och investera i kvalitetsbolag när OMXS30 tillåter. Detta var väldigt kort och lite förenklat hur jag jobbar med den aktiva portföljen.

Månadssparande familjeportföljen
Detta görs inte på samma konto som den aktiva portföljen, här sparar vi i fonder och kanske även preferensaktier på sikt. Tanken är att det ska vara ett slags pensionssparande. 

4 kommentarer:

  1. Hmm, osäker på 2015 "picks". Just nu tycker jag Swedbank och SHB är trevligast prissatta, sedan Betsson, NCC och Castellum. För en såpass lång tidshorisont som bildas med sparande åt dina barn passar även några mindre bolag med tillväxtpotential in som typ SJR och Avanza även om de är lite dyra just nu. Sedan några investmentbolag så typ Creades, Öresund och Kinnevik. HM är nog aldrig fel om de höjer utdelningen snart. Bör nämnas att dina top 10 är väl valda, har bara dålig koll på vissa av dem.

    Blir väldigt intressant att följa :) Gissar dock att det nästan bara blir intressant med årsrapporter så det lär väl ta ett tag. Tålamod är en dygd :) Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller helt lätt att välja, några var självklara, byggmax, betsson, castellum var de jag valde först

      Radera