söndag 25 maj 2014

Köpa hus

Så där nu har man kommit hem ifrån de brittiska öarna. Blev en riktigt bra resa trots svalare temperaturer och skurar. Nog om det.
I början av april köpte jag och min sambo hus. Vi har skrivit kontrakt och betalat handpenning men vi har inte flyttat in än. Flytten förväntas bli av den 1 juli. Just nu bor vi en bostadsrätt, vi har bott där i snart 5 år. Värdet på bostaden har nästan dubblerats. Vi har sålt lägenheten och skrivit kontrakt. Nu väntar vi bara med spänning att handpenningen ska komma in och att de nya ägarna kommer in i föreningen. Situationen är lite speciell eftersom de nya ägarna saknar svenska identiteter vilket gör processen lite komplicerad. Men mäklaren verkar o ha koll på läget så vi hoppas att det hela går i lås nästa vecka.

Bankbyte
I och med att vi inte hade något lån på lägenheten och värdet stigit så kommer vi inte behöva ta något topplån på huset. 75% av 2 795 000kr är vad vi kommer behöva låna. Vi insåg ganska så omgående att förhandla med bankerna är ett måste vid ett sånt här stort lån. Att bara gilla läget med räntorna som dom slänger fram ska man inte göra. Det blir onödigt dyrt, på vårt lån motsvarar 0.1% drygt 2000kr på ett år. Vi hade därför möten med tre olika banker (Swedbank, Handelsbanken och Länsförsäkringar). Det fanns fördelar och nackdelar med alla banker. Swedbank hade inget topplån men hade istället höga räntor på bottenlånet. Nu skulle vi inte ha något topplån så detta gynnade inte oss. Handelsbanken hade vettiga räntor och skickade med en slags livförsäkring, vi fick även en ränterabatt på 0.5%. Hos Länsförsäkringar fick vi deras bästa erbjudande direkt. 0.5 ränterabatt, 15% rabatt på försäkringar och inga kortavgifter. Dock måste vi spara totalt 1000kr i månaden på ISK eller något annat sparkonto. Men rabatterna på försäkringar väger upp det kravet. 3 månaders räntan kommer att ligga på 2.12 efter rabatten. Målet var att få ner den under 2 men vi lyckades inte. Kanske är det lättare att få mer rabatt om man bor i en storstad och har större lån? Återstår att se om vi kommer att lägga allt på 3 månader eller om vi ska binda upp en del. Jag vill ha 3 månader på allt men min sambo vill binda upp lite för att kunna sova skönare på natten. Möte är bokat med länsförsäkringar så förhoppningsvis sker bankbytet i början av Juni.

EU-valet
Jag tog mitt ansvar och röstade idag. Är väldigt dålig insatt i politiken och visste inte vad jag skulle rösta på när jag valde lapp. Men jag gick på magkänslan och tänkte att det viktiga är att rösta för att minska chansen till ett lyckat val för de främlingsfientliga. Så ni som inte röstat än ta er chans och gör det. Tänk på att alla länder i världen inte är demokratiska.

2 kommentarer:

  1. Yep som en sa på fikat idag så dör folk för demokratin dagligen i världen. Ställ in så att man kan kommentera bloggen med namn som man skriver in om du vill.

    SvaraRadera
  2. Ja där sa du något, har fixat det nu iaf. Tack!

    SvaraRadera