torsdag 15 maj 2014

Kunskap och strategi

Lite mer bakgrund
I slutet av oktober fick jag nog. Precise Biometrics hade gett mig en förlust på 60%. Tack och lov så var det bara en liten del av min portfölj. Men det var ändå 60% förlust i förhoppningar, det fick bli droppen. Jag hade litat blint på en kamrat vilket jag inte borde gjort. Istället skulle jag gjort min egen läxa, kollat upp bolaget och försökt att bilda en egen uppfattning. Eftersom det var en mindre post så är jag ändå tacksam att jag gjorde förlusten, den fick mig att vakna upp där i oktober (2013). Där ifrån har jag läst lite böcker. Först ut var Vinnande aktieplaceringar – Tobbe Rosén. En väldigt bra bok att börja med. Den har egentligen det mesta, teknisk analys, genomgång av nyckeltal, risker och riskspridning m.m. Det som jag kan sakna lite är lite mer om fundamental analys. Därefter läste jag Tradingguiden: allt du behöver - Jonas Bernhardsson. Påminner en del om ”Vinnande aktieplaceringar” fast denna är mycket tyngre och ”tråkigare”. Men i slutändan var det en bra bok. För inspiration har jag även läst Vägen till din första miljon – Tobias Schildfat. Riktigt bra bok. Jag blev så extremt taggad efter att ha läst den, alla vill väl ha en egen pengamaskin?
Investera som mästarna – Jonas Bernhardsson har jag även läst. Boken går igenom framgångsrika investera och investera som misslyckas rätt rejält. En riktigt bra bok som kan få den som gillar att ta jätte stora risker att tänka om lite. Ganska så nyligen så satt jag även tänderna i Hur tolv privata investerare blivit rika på aktier – Guy Thomas. Har inte kommit så långt så kan varken säga bu eller bä. Har även fått en hel del inspiration ifrån min arbetskamrat som driver http://trendjakt.blogspot.se/ vilket även lett in mig på en massa andra bloggar som inspirerar. Vad det gäller utbildning inom ekonomi så är den begränsad. Har läst några kurser på komvux (företagsekonomi) men det är några år sedan så jag har glömt bort 90% av allt jag lärde mig där.

Upplägg
Funderingarna har gått om hur jag ska presentera och redovisa detta. Jag bestämde mig för att vara anonym och redovisa mitt sparande i siffror. Jag utgick ifrån 100 000kr i november. Jag ska också vara öppen med att säga att 50 000kr av dessa pengar är en bekants. Inget lån utan jag förvaltar pengarna åt hen som mycket väl är medveten om att detta kan sluta med förlust. Vid årsskiftet satte jag in 50 000kr till. Sedan jag drog igång mitt ”nya sparande” i så har jag ägnat mig åt någon typ av "swing trading". Jag har köpt aktier när OMX30 varit på väg upp och försökt sälja när det varit på väg ner. Det har gått helt okej vill jag påstå. Från starten till nyår växte portföljen med 2.31%. Ungefär som index vilket jag är nöjd med. I år har det gått bättre, ifrån årsskiftet till idag så har min portfölj gått upp 12.44%. Jag har varit inne i sammanlagt kanske 30-40 bolag under den här tiden. Många har varit ”heta bolag” t.ex. Vitrolife och Lucara. Men jag har också swingat i de stora bolagen, t.ex. H&M och NCC.  Den här typen av sparande är dock väldigt tidskrävande vilket inte är hållbart i längden. Tanken att bli mer långsiktig i mitt sparande har därför kommit upp. Köpa och nästan aldrig sälja verkar bekvämt. Att kliva in med allt nu och sedan sätta sig på händerna verkar dock riskabelt då börsen är högt värderad. Planen är att gå in med lite i taget för att minska risken en aning. Under tiden som jag blir långsiktig kommer jag fortsätta att ”swinga” i bolag som går med vinst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar