tisdag 20 maj 2014

Min depå

Långliggarna
Som jag nämnde i föregående inlägg så har jag börjat spara långsiktigt och mer eller mindre låsa in bolag i all framtid. Ingenting utesluts dock, börjar ett bolag gå knackigt vilket leder till att jag inte ser det som en långvarig investering har jag möjligheten att sälja. Att aktivt hålla på att byta i den här portföljen kommer jag dock inte att göra. I skrivande stund har vi ca 170 000kr som är/ska investeras i aktier. Jag tänker ha ca 10-15 aktier i min depå, varje aktie ska vara ca 6-10% av depåns värde. Om något bolag rusar upp till säg 15% av det totala värdet kommer jag dock inte att sälja av. Så länge jag inte tycker att aktien är kraftigt övervärderad. Att sprida riskerna är också något som jag vill göra, helst i så många branscher som möjligt. Jag kommer dock inte att ha något krav på hur spridningen ska vara.

Förra veckan stack OMXS30 iväg upp till ATH igen vilket är oroväckande. En rekyl kan lura bakom hörnet men det kan också dra iväg ännu mer. Det går att spekulera hej vilt. Att kliva in med dunder, brak och lägga sig lång känns hur som helst inte så jätte klokt nu. Risken är för stor för min smak. Det känns lite tryggare att gå in med lite i taget, ett eller två köp i månaden känns lagom om man nu hittar något bra dvs.



Det är bolagen jag har just nu i min långa portfölj. Den 18:e mars köptes Wihlborg in efter att ha fått inspiration ifrån tidningen som aktiespararna skickar ut. Sedan har jag fyllt på med fler bolag, senaste köpet var Eolus Vind den 14:e april. Tanken var inte att köpa alla dessa bolag på så kort tid men nu råkade det bli så. Eftersom dom har gått bra och jag tror de har mer att ge så finns det ingen anledning att sälja. Det är drygt en månad sedan jag köpte någon aktie till min långa portfölj vilket borde betyda att det är dags snart igen. ATH skrämmer dock lite, jag ser inget jätte bra köpläge så jag kommer avvakta några dagar/veckor till.

Tanken var att jag skulle gå igenom min korta portfölj men jag spar det till ett annat inlägg.
Imorgon bär det av till London med jobbet. Synd bara att det ska bli fint väder här hemma och regna där. Men det lär blir roligt ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar