lördag 31 maj 2014

Checklista för Bahnhof

Ännu har jag inte listat mina kortsiktiga innehav här på bloggen. Eftersom jag inte har så många kvar så tänkte jag gå igenom dom jag har lite mer noggrant. Innan jag köper aktier så brukar jag använda mig av en checklista som jag går igenom. Detta för att få lite bättre grepp om bolaget och dess värde. Checklistan som jag använder mig av har sett lite olika ut under dessa månader, jag försöker att få med lite mer fundamentala nyckeltal. Det senaste är finansiell ställning som jag hämtat ifrån Lundaluppens blogg. 

Fakta och bakgrund
Bolag: Bahnhof
Lista: Aktietorget
Bransch: Teleoperatör
Vad gör bolaget: Säljer tjänster, bredband, tv. Bahnhof har ett litet försprång emot andra konkurrenter eftersom man inte lämnar ut någon information om sina kunder.
Analyskurs: 76.75
Möjlig Stopploss: 73.50

Fundamentala
P/E-tal: 15
5 årigt P/E snitt (hög): 16
5 årigt P/E snitt (låg): 9
Direktavkastning: ca 3.5%
Finansiell ställning (EV/NOPAT): 21.2 (ska helst inte vara över 17)
Intjäningsstabilitet (5 år): Mycket stabil, 56% i snitt, 38,39 senaste två åren

Tekniska
MA: MA50 har precis var ner under MA100 men kommer inom några dagar vara på rätt sida igen.
Stöd: 73.75 (varit ner och vänt upp igen två gånger)
Motstånd: Inga tydliga mostånd
EMA: Inga färska signaler
MACD: Marginelt på rätt sida
RSI: 66.6
Börsklimat, omxtrend positivt: Positivt men kortsiktigt överköpt

Övrigt
Insiderinnehav: 55% ordförande, vd
Senaste rapport: Mycket bra
Nästa rapport: 2014-08-26
Konkurrens: Telia, tele2. Bahnhof har en fördel med att de inte lämnar ut något om sin trafik, kopplat till användare.
Senaste nyheter: Ny datahall, webahallen är ny kund. MEX-telefoni, skyddar samtal vilket är bra för kunder som värnar som säkerhet.
Kommentar: Hos Bahnhof händer det grejer hela tiden. Företaget växer samtidigt som man erbjuder nya tjänster och pressar priser. Aktien är dock på gränsen till att bli dyr och överköpt nu. P/E-talet har dock inte passerat de högsta nivåerna (5 årigt snitt). Nyckeltalet för finansiell ställning är också lite högt. Spelar dock inte så stor roll i den här kortsiktiga investeringen.

Tekniskt är jag lite orolig, RSI har varit uppe över 70 och vänt ner vilket brukar vara en varningsklocka efter att en aktie gått väldigt starkt. Det som ändå får mig att stanna kvar ett tag till är att aktien befinner sig i mitten av den positiva trendkanelen och är på väg uppåt. Stödet på 73.75 är rätt svagt men det kan ändå vara en vettig nivå att hålla koll på och använda som stopploss för den kortsiktige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar