lördag 10 maj 2014

Nu drar vi igång!

Då var det dags. Att dra igång en blogg är något som jag har funderat på någon månad. Men jag har inte kommit igång tidigare. Bloggen kommer i huvudsak handla om privatekonomi (sparande, lån m.m.). Syftet är att jag vill inspirera andra, få feedback av andra och kanske kan detta höja min avkastning på sparandet.
Vem är jag då? En snart 30 år gammal man/pojke som jobbar statligt med en 2 årig KY-utbildning i ryggen. En helt vanlig "svensson" med andra ord. Bor med min sambo som är förskolelärare, ytterligare en "svensson". Vi har precis köpt hus och väntar barn i September. Lite kort om vart jag är livet.

Varför privatekonomi då?
Ett intresse som växt fram med åren, egentligen ifrån tiden när jag ägnade mycket tid åt poker. Under den tiden gjorde jag en del korkade investeringar som jag inte förstod då. Aktieobligationer med skyhöga avgifter som stod stilla. Därefter köp i aktier som gick ner 99.9% (norska Blom). Har även ganska nyligen gjort en förlust i Precise Biometrics. Det var droppen för mig, efter det var det dags att läsa på lite.

Mitt mål
Målet med sparandet är lite oklart. Jag drömmer såklart om att bli ekonomisk oberoende eller om att kunna gå i pension tidigt. Det först nämnda är väldigt orealistiskt med att göra livet lite bekvämare för sig när man blir äldre med hjälp av en välskött ekonomi är väl mer rimligt. Jag siktar på att snitta på 15% per år med mina placeringar. Jag vet detta är ett högt mål.

2 kommentarer:

  1. Roligt med en ytterligare "Svensson". Nu är din blogg inlagd på Feedly och har lagt till dig i mitt Twitter-flöde. Skall bli intressant att följa din resa och redan ny önskar jag dig/er lycka till med barnet i höst. Magiskt roligt. :)
    Mvh Balanspappan

    SvaraRadera