onsdag 23 juli 2014

Håller jag på att bli en GM?

Semestern tog slut i måndags, det blev bara fyra veckor trots att jag hade lagt in om semester även denna vecka. ”Kotten” kommer till världen i slutet av september om allt går som planerat, kanske tar jag en semestervecka då istället. Sedan vi köpte hus har jag insett att jag blivit fruktansvärt snål och väldigt ekonomisk. När jag plöjde igenom alla avsnitt av sparpodden satt jag och störde mig Günter för hans snålhet. Nu är jag på väg att bli som honom istället. Bläddrar i reklambladen, letar efter prisvärd mat och köper snacks som är på väg att gå ut i datum. Jag skäms nästan över att skriva detta, förr föraktade jag personer som hade det här beteendet. Nu är jag sådan själv. Min sambo har sagt att jag blivit för fixerad i pengar men det är nog bara att vänja sig för hennes del. Senast när vi var o handlade upptäckte jag att kassörskan hade glömt att dra av 8kr på grillkolen som vi köpte. Då var det endast att gå tillbaks.
1750kr är vad jag får som månadspeng. Efter golfavgiften som jag har på autogiro blir det kvar ca 1350kr. Det har mer eller mindre blivit sport för mig att inte använda pengarna. Första inköpet gjordes igår, en påse godis för 41kr på hemmakväll. Innan semestern var jag på god väg att bli av med sockerberoendet som jag skaffat efter att jag slutat snusa. Men nu är det tillbaks igen, 4 semesterveckor senare.

Notera hur AQ närmar sig MA200, studsar kursen upp där är det en köpsignal

Paniksälj i AQ och köp i Unibet, Klövern och Vardia
Portföljen var grinig igår trots att OMXS30 drog iväg över 1% så slutade min depå på minus. Tack vare  AQ men även också Nordkom. AQ släppte en knepig rapport med mycket som var oklart. Finanschef Cecilia Borg slutade omedelbart, en stor kund var förlorad som man inte ville nämna vid namn. Nånting säger mig att allt inte är som det ska, jag tror att aktien kan få ta mer stryk framöver. Därför sålde jag igår på snittkurs 91. Står vid sidan av ett tag, kanske köper jag igen när det lugnat ner sig lite. Istället blev det köp i Klövern efter att ha fått nys av substansrabatten och läst senaste rapporten som verkade helt okej. Dessutom har bolaget många aktier i Tribona, närmare bestämt 30% vilket jag gillar. Tekniskt passerade kursen precis MA100 vilket även är en köpsignal. Detta betyder att det nu finns tre fastighetsbolag i portföljen, Whilborgs och Castellum också. Ett av dom ska bort, jag hoppas få tid och ork till att jämföra dessa tre emot varandra. Jag  tar tacksamt emot synpunkter om alla tre.
I måndags blev det ytterligare ett köp. Unibet som tagit lite stryk efter att ha varit upp runt 330kr och vänt ner. Betsson levererade ett starkt Q2, det är mycket som talar för att Unibet kommer göra det samma.Spelaktier skriver även lite om Unibet i Frankrike, det verkar lovande.
Korta trenden pekar ner, blir viktigt att ta ut det motståndet, idag runt 336.50

Sen till sist så kunde jag inte motstå längre, det har nu även blivit ett köp för mig i Vardia. Ska erkänna att jag inte gjort någon egen analys utan litar blint på alla andra som gjort det. Aktiefokus har skrivit väldigt mycket om vardia, jag råder alla som missat det att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar