fredag 18 juli 2014

Lurigt med P/E-tal

Vid min första titt på en aktie brukar jag använda P/E-talet ifrån avanza. Det brukar vara det som stämmer bäst över 12 månader. Efter min senaste checklista på Systemair fick jag lite kritik angående P/E-talet, att det inte stämde och att det sänkte trovärdigheten i hela analysen. Att bara förlita sig på siffror är lurigt, det är ofta bra att veta vad som finns bakom också. P/E-talet i sig anser jag vara korrekt men det är väldigt mycket luft i det nu inser jag. Vinsten som jag nämnde på 250Mkr (aktieförsäljning) är inbakade där vilket drar upp vinsten/aktie till 5.14 under Q4. Drar vi bort vinsten vid aktieförsäljningen landar vinst/aktie för Q4 på ca 0.33. Vilket då över 12mån ger vinst/aktie på 3.63, ett P/E-tal på ca 31. Vilket sätt är rätt att räkna på då?

Som glad amatör och nybörjare är jag inte rätt person att svara på det. Men det är alltid bra att veta vad vinst/aktie innebär och om det finns intäkter som troligen inte kommer finnas med ett år senare.

Köpt 7.5% H&M
Det har även blivit ett aktieköp de senaste dagarna. H&M har åkt in i portföljen än en gång. Köpet blev av tack vare att bolaget visat på god försäljningstillväxt och att aktien inte riktigt hängt med. Färska fearzone signaler, lågt RSI som pekar uppåt och troligen snart även EMA utbrott. Då jag är lite osäker på börsens utveckling framöver sätter jag en stopploss på 279.90 som är strax under juni/juli-botten och även under MA100.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar