onsdag 4 juni 2014

Bankbyte och budget

Då är dags att byta bank. Senare idag ska vi på möte hos Länsförsäkringar där konton ska öppnas, pengar ska flyttas osv. I slutet av Maj skrev jag några rader om vad vi kommit överens om, gällande lån och sparande. Sedan dess har vi filat en del på budgeten och hur vi ska lägga upp det med konton. Tvångssparandet på 500kr vardera kommer vi troligen att öka till totalt 5400kr och baka ihop det med semesterspar och vår buffert. Fick lite inspiration ifrån http://www.rikatillsammans.se/ där Jan rekommenderar att låta allt kapital konstant jobba istället för att ha det på ett sparkonto med dålig ränta. Tryggheten i det hittar man med hjälp av ett kreditkort , i vårt fall är det OKQ8 som har fri kredit i 45 dagar. Hittade det inte på OKQ8.se men ringde upp och frågade hur det låg till. På dessa 45 dagar får man då tid på sig att fundera på vad man ska sälja och kanske till och med låta kapitalet jobba några extra dagar. Det ska dock inte bli någon vana att nagga på krediten. Fonderna som jag sneglat mest på är Spiltans räntefond och investmentbolagfond. Båda har väldigt låga avgifter och är bäst i sin klass.


Som ni ser på bilden så är det delad ekonomi som gäller från och med nu. Detta blir något nytt för oss, vi är vana att kunna köpa det som faller oss in. Nu är det månadspeng på 1750kr vardera som gäller, den ska täcka nöjen, ute-luncher, spel, saker som man själv vill göra eller köpa helt enkelt. Vet inte hur mycket jag spenderar en normal månad men eftersom jag inte är någon krogmänniska så ska det nog gå bra. I övrigt så är inte budgeten helt spikad. Detta är helt nytt för oss, vi har egentligen bara uppskattat vad vi tror att saker och ting kommer kosta. Kan hända att vi behöver öka bufferten och minska amorteringen vad vet jag. Men amortera ska vi hur som helst göra. Frågan är bara om det blir mer eller mindre. Till sist ska jag också nämna att i budgeten har vi utgått ifrån att en av oss ska vara föräldraledig.  

2 kommentarer:

  1. Ska du ha ett sparkonto för likvida medel, komplettera LF Bank med ett konto hos Forex. Du kommer att behöva det om du ska sätta in eller ta ut kontanter från LF Bank !
    Dessutom ger Forex 0,8% i sparränta mot LFs 0,3%.
    När du väl öppnat konto hos Forex så har de en bra mobil app och en enkel Internetbank.
    Själv har jag flyttat mina försäkringar och bolån från LF , för att de inte kunde ge någon mer rabatt på bolånet än 0,10% mot att jag sparade 500 i månaden.
    Som medlem i TCO får jag bättre villkor på bolån hos SEB, ca 0,4% lägre än LF utan krav på månadssparande.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Vi ska försöka att ha så lite likvider som möjligt på sparkontot och istället ha dom i Spiltans räntefond. Forex har jag inte tänkt på alls men 0.8% är ju bättre än 0.3 helt klart. Men nu slog det mig att vi har 1.75% på OKQ8 vilket är ännu bättre. Kanske kommer vi ha en buffert där.
    Vi har fått en ränterabatt på 0.5% till att börja med vilket betyder 2.12% i ränta. Fick du 0.1% som slutbud, var det länge sedan?

    SvaraRadera