söndag 22 juni 2014

Den fallande mobiltelefonen

Har äntligen hittat lite tid att spendera med en aktie. Flytten, jobbet och fotbolls VM tar för mycket tid. Men nu har jag gått på semester i alla fall!
Än en gång har jag tittat på ett bolag som jag varit inne i tidigare. Senast sålde jag lite turligt innan senaste rapporten vilket var planen när jag köpte.

Fakta och bakgrund
Bolag: Doro
Lista: Small Cap
Bransch: Informationsteknik
Vad gör bolaget: Tillverkar lättanvända telefoner som är populära bland äldre.
Analyskurs: 30.00
Möjlig Stopploss: 28.7

Fundamentala
P/E-tal: 11.3
P/E snitt (hög 5år): 13
P/E snitt (låg 5år): 6
Direktavkastning: 5%
Finansiell ställning: Lite för klen
Intjäningsstabilitet (5 år): Försäljningen växer men vinsten har inte riktigt hängt med.

Tekniska
Stöd: Svagt stöd på 28.8
Motstånd: 39.4 dubbelbotten i april som blivit motstånd.
Köpsignaler: Fearzone, RSI
RSI: 21
Börsklimat, omxtrend: Långsiktigt positivt. Har precis rekylerat.

Övrigt
Insiderinnehav: Inga större innehav
Senaste rapport: 2014-05-12 sämre än väntat, ner 7%. Tillväxt, lönsamhet, orderingång och kassaflödet var sämre än väntat.
Nästa rapport: 2014-08-21
Konkurrens: Apple, Nokia, Ericsson, Samsung mfl. Listan kan göras lång. Det som många är rädda för är att det kan räcka med att t.ex. Apple väljer att skapa ett OS som är lättanvänt vilket skulle kunna få stora konsekvenser för Doro.
Senaste nyheter: Telekom i Tyskland kommer att börja sälja två av Doros telefoner via webben.

Kommentar: Sedan rapporten har aktien fallit 32%. Mycket av raset beror på att bolaget fått säljrekar som pekar på just hoten ifrån konkurrenterna. Detta är en faktor som man ska vara medveten om men jag tror att kortsiktigt så kan det vara ett jätte bra läge att hoppa på nu. Marknaden förväntar sig väldigt lite till nästa rapport. Nu tror jag visserligen inte att kursen är kvar på dessa nivår till rapporten. Det troliga är att den drar upp, hur mycket är svårt att spekulera i. Kursen ser ut att ha planat ut, fearzone signalerna som kommit ser ut att kunna ge effekt nu. Aktien är kraftigt översåld, jag tror att uppsidan ifrån dessa nivår kan vara stor. Med tanke på riskerna så nöjda jag mig med ca 6%. Använder stopploss på 28.7 som säkerhet då det kan vara så att den inte bottnat ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar