onsdag 25 juni 2014

Orolig och fusk

Som många andra skriver i dessa svåra börstider så är det svårt att hitta bolag som ser billiga ut. Det finns dock några guldkorn där ute som t.ex. Nordkom och Eolus. Visst det är små bolag men väldigt billiga. Desto mer jag letar efter prisvärda bolag desto oroligare blir jag. Det som händer i Irak ska väl inte ha så stor påverkan här i slutändan. Viftar inte bort det och låtsas inte som det händer men det jag menar är att jag tror inte det påverkar värdet på aktierna i slutändan. Förutom oljebolagen då som fått lite extra kraft av det. Sen har vi räntan som återigen är på tapeten. Inom närtid (vad nu närtid är) kommer den inte att höjas, tidigast 2015 sägs det att en höjning kan bli aktuell. Räntehöjning är som bekant inget vidare för börsen. I Juni/Juli 2007 låg 3mån/rörliga räntan kring 4.4-4.6% och i Oktober/November 2008 var den ca 6.4%. Sen kom vändningen för räntan. Under den här perioden backade OMXS30 ca 57%. Tycker det visar tydligt att räntan är en rätt bra vägledare. Min teori är att just nu är det nån slags bubbla, bensinen håller på att ta slut men vi kör vidare. Det är ju trots allt kanske ett år(?) kvar tills räntan höjs. När det väl sker då lär det börja dra åt andra hållet. Desto mer jag tänker på det desto mer vill jag ha en plan klar hur jag ska agera. Tanken att låsa in aktier länge har slagit mig vilket jag också hade tänkt att göra. Men varför ska man följa med i nedgång som kanske är 57% som senast? Det verkar idiotiskt. Hur ska vi kunna förutspå detta då och när är det dags att sälja?
Håll koll på räntan och OMXS30. Det finns glidande medelvärden, t.ex. MA100 (snitt för börsens senaste 100 dagar) När OMXS30 faller ner under det kan det vara idé att sälja hälften. Tobbe Rosén går igenom detta väldigt bra i boken Vinnande Aktieplaceringar. Faller det igenom MA200 kan man sälja resterande halvan. Det finns en mängd strategier när det kommer till teknisk analys. MA är bara en sälj/köpsignal, det finns många andra som det går att komplettera med, EMA, MACD, RSI och Fearzone är andra signaler. Ska inte grotta ner mig allt för mycket i dessa just nu. Det jag vill komma till är att jag vill ha en plan klar för hur jag ska agera när bensinen tar slut. 

Jag har fuskat
Nu till mina senaste köp. Jag har frångått att använda dessa tekniska hjälpmedel på bästa sätt de senaste veckorna. Jag har märkt att när jag blir lat kollar jag bara lite snabbt i hittakursvinnare och använder mig främst av RSI och fearzone signalerna som är två signaler som indikerar när en aktie är överköpt eller översåld. Jag använder dom i hopp om att fånga en fallande kniv. Mycket risk. De senaste bolagen jag fiskat in med den strategin är Sandvik, MTG och Doro som jag skrev om tidigare. Både MTG och Doro är köp som egentligen inte är tillåtna enligt de regler som jag satt upp för mig själv. Båda är under MA200. Sandvik är nere och balanserar på MA100 och snart även MA200 om det vill sig illa. Är detta bra eller dåligt? Jag vet inte men det är mer risk än vad jag egentligen vill ha. Doro skulle nog kunna gå ner 10% till innan det vänder upp. Men den kan också vända och då är uppsidan stor med tanke på hur mycket stryk den tagit.


Jag har precis läst klart boken ”Hur 12 personer blev rika på aktier”. Det jag lärde mig av den var att det finns ingen strategi som är fel. Dessa 12 investerar hade blivit rika på olika sätt. Nån köpte ”kruxet” (det som ingen ville ha). Nån körde trygga värde investeringar. Daytrader var det också nån som pysslade med. Det viktiga är att man hittar en strategi som passar för sig själv. Vilken strategi som jag kommer använda mig av är oklart. Det enda jag vet är att jag gillar bolag som går med vinst och är billiga.
Till sist vill jag avsluta med att det nu bara är en dag kvar till flytten, mitt nya liv med delad ekonomi och en månadspeng på 1750kr. Spännande!

5 kommentarer:

  1. Bra skrivet, håller med om att man ska hitta ett investerarsätt som passar en. Bolag som går med vinst och är billiga plus att hålla förlusterna små kommer man långt med över tid tror jag :-)

    Ja lätt att bli lite lat, man vill ju roa sig med annat också på fritiden. Men det är inte bara lathet, man vet att de aktierna MTG och Sandvik inte är på large cap utan att ha kvalité. Man har också följt Doro länge och känner till det så mycket som man nu kan utan att vara professionell analytiker. Man kan forska hur mycket man vill på ett bolag men det är kanske lika viktigt att göra bedömningen hur mycket tid och arbete man vill lägga på varje investering jämfört med hur mycket det hjälper i slutändan.

    Jag tror som sagt det viktiga är att skaffa sig en bild av hur det går fundamentalt, priset(värderingen) och därmed hur sannolikheten är för hur bra dåligt aktien kommer gå, uppsidan relativt nedsidan och att man kommer långt med det. Sen är det så många andra faktorer som kan påverka kursen som sänkta rekar, insidersälj och kundförluster så man måste dra en gräns någonstans för hur mycket nedgrottningsarbete i siffror det är värt. Man kan ju analysera varendra siffra men de är i slutändan inbakade i resultatet som tillsammans med värderingen är det som till störst del avgör om aktien blir ett bra köp eller inte. Det är här hos oss vanliga dödliga investerare som diversifieringen kommer in så bra, att sprida riskerna på en 10-20 bolag för att hur mkt man än forskar på ett bolag kan det ändå gå hur som helst, handlar mest om sannolikheter.

    Lycka till med flytten! / Jocke

    SvaraRadera
  2. Gäller att hålla koll på marknaden och se när Mr Market slänger ut bra grejer till låga priser ;P

    SvaraRadera
  3. När man tänker efter så börjar man också bli bättre på att sortera ut det dagliga bruset i kurserna, se de längre trenderna och att vara långsiktigare. Folk handlar ju alldeles för mycket, precis vad nätaktörerna vill för att tjäna mera. De flesta av innehaven man har just nu har fina längre uppåttrender sen något år eller två tillbaka för att se det i ett lite långsiktigare lönsammare perspektiv än vad man gjorde som när man var kortsiktigare.

    SvaraRadera
  4. Jocke: Det där med tid kontra avkastning är en intressant tanke. Visst det är ett intresse men i slutändan ska det ändå vara värt al den tid man lägger ner.

    SvaraRadera