torsdag 5 juni 2014

Val av elbolag

Bollen för bankbytet är nu i rullning. Allt gick nästan som planerat igår, det enda som jag inte fick som jag ville var sparandet i Spiltans fonder i ett ISK utan fick istället nöja mig med ett klassiskt fondkonto. Av någon anledning så går det bara att spara i vissa fonder (deras egna och några till) på ISK kontot. Troligen för de vill att kunderna ska spara i deras fonder och de flesta väljer just ISK. Men detta gör inte så mycket eftersom jag ändå har tänkt att göra en hel del uttag, då blir det ingen schablonskatt i alla fall. Dock får vi skatta på vinsten istället men det kan väl vara trevligt att betala lite vinstskatt ibland också.

Igår kom vi på att det är dags att välja elbolag, det är ju trots allt bara tre veckor kvar till flytten. Börjar nästan få lite panik med tanke på allt som ska fixas och som borde varit fixat redan. Men att kliva på semester om två veckor passar ganska bra iaf, då hinner vi packa det sista. Tillbaks till elbolaget, detta är verkligen en djungel. Utan att överdriva så finns det säkert 100 elbolag att välja på, de som jag sprungit på har varit Karlstads Energi som verkar vara ett av de billigaste(?). Min sambo propagerar för kundkraft eftersom hennes far och syster har det. Läste lite omdömen om kundkraft, det ser allt annat än bra ut. Skriver avtal med kunder utan att de har accepterat det osv. Men de som faktiskt själva valt att bli kund hos Kundkraft verkar nöjda. Men priset är inte det lägsta. Tanken med bolaget är att det ska vara just ett av de billigaste bolagen då de "auktionerar ut deras kunder" till alla bolag och sen skriver avtal med det som blir billigast. Fördelen med det är att man inte behöver vara orolig för att det helt plötsligt ska bli jätte dyrt. Har även kollat lite på Bixia, mycket för att de marknadsför sig med ”kraft från naturen” och ”förnyelsebar energi”.
Vad har ni andra där ute för elbolag och vad bör man tänka på?


Till sist vill jag bara nämna att Öresund köpt aktier i Bahnhof. Mycket trevligt för oss som har aktier i Bahnhof.

3 kommentarer:

  1. Finns flera bra sidor för att jämföra elpris, Fortum var bland de billigaste jag kollade senast :)

    http://www.elprisguiden.se/
    https://www.elskling.se/dina-preferenser/

    SvaraRadera
  2. Jag har varit in där och kikat lite. Men det är inte så att det är massa dolda avgifter som gömmer sig där bakom?

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte det ska vara någon fara men man får läsa noga såklart :) Man kan ju kolla gratis där genom att skriva in sin elförbrukning etc vilka som är billigast.

    SvaraRadera