söndag 8 juni 2014

Guldklimpen Eolus

Bryter av de korta innehaven med att återvända till ett långt innehav i min portfölj. Det bolaget som jag tror mest på men också det som har högst risk av mina långa innehav. Eolus är just nu ca 7% av min ISK men jag funderar på att köpa mer.
Fakta och bakgrund
Bolag: Eolus
Lista: First North
Bransch: Industrivaror o tjänster
Vad gör bolaget: Säljer och förvaltar vindkraftverk
Analyskurs: 33.60
Möjlig Stopploss: 32
Målkurs: Svårt men en kursdubbling är möjlig med tanke på det låga P/E-talet och den fina finansiella ställningen.
Fundamentala
P/E-tal: 9.3
P/E snitt (hög): ca 11
P/E snitt (låg): ca 8
Direktavkastning: ca 4.6%
Finansiell ställning: 13 (ska helst vara under 17) bra!
Intjäningsstabilitet (5 år): 16.5% i snitt
Tekniska
MA: Kursen har varit när och vänt upp. Positivt.
Stöd: 32.50 (botten i maj)
Motstånd: 35 tydligt motstånd sedan februari.
EMA: Färsk köpsignal
MACD: På väg at bryta upp
RSI: 51
Börsklimat, omxtrend positivt? (Ja/Nej): Pos lång, överköpt kortsiktigt

Övrigt
Insiderinnehav: Inga stora
Senaste rapport: Sämre än väntat
Nästa rapport: 2014-07-08
Konkurrens: Inga fördelar vad jag kan se, finns andra bolag t.ex. Bixia, Vestas Wind
Senaste nyheter: Aktien ska flyttas till First North Premier (ett steg för att nå small cap). 10 årigt elavtal med google. Vill bygga 18 vindkraftverk i Värmland utanför Filipstad. Driver just nu ett projekt för att få affären i lås.

Kommentar: Det finns bara en sak som avskräcker i denna guldklimp. Börsvärdet som leder till stor spread och dålig omsättning.
Fundamentalt är allt toppen. Det finns likviditeter, bolaget har fin direktavkastning, P/E-talet är väldigt lågt och bolaget har en fin vinsttillväxt. Tekniskt ser det också bra ut. Kursen är i botten av trendkanalen vilket ger ett fint köpläge. Aktien har motstånd vid 35. Dett behöver dock inte betyda något då omsättningen är så låg. Finns även köpsignaler i form av EMA-utbrott.
Nu till det mest intressanta. Eolus planerar att bygga 18 nya vindkraftverk i Filipstad. Det är lite oklart när detta ska vara klart och hur långt man har kommit. Men med tanke på att det ligger mitt ute i ingenstans och det är få personer som blir drabbade så borde det bli av. Vad prislappen på detta kostar och vad det kommer ge i intäkter framkommer inte men jag delar med mig av dokumentet som har nåt mig.
Jag råder alla till att köpa Eolusvind det är ett av få bolag som fortfarande är väldigt lågt värderat på vår svenska börs. Men gör din egen analys först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar