onsdag 11 juni 2014

Tar hem vinst i Lucara

Före jag gjorde checklistan funderade jag på om jag skulle ta hem vinsten i Lucara. Men efter att jag gjorde den beslutade jag mig för att ligga kvar. Det var ett klokt beslut då aktien som mest steg 5.4% efter det. Idag kom det dock en liten dipp men den var inte alltför stor, -1.77%. Då det finns en del tekniska indikatorer som tyder på att det är dags för aktien att rekylera lite så bestämde jag mig för att ta hem vinsten för den här gången. Jag sålde hälften på 13.80 och andra halvan på 13.85. Lite mer exakt, varför sålde jag?
Jag gillar fortfarande Lucara och tror att det är en jätte bra aktie på ett par års sikt. Men den har stigit för mycket på kort tid. Ett högt RSI (drygt 90) som pekar neråt betyder de flesta gånger att aktien är på väg att på börja en rekyl. Kursen är ovanför taket i trendkanalen. OMXS30 är också kortsiktigt överköpt, börjar det dippa ner där så drar det med sig det mesta.


Detta är en ren spekulation med hjälp av tekniska indikatorer. Inget tips alltså utan bara min syn på det hela. Om min teori om vart kursen ska ta vägen så tror jag att det kommer att gå att plocka upp Lucara runt 11.50-12.50 om ett par veckor, detta är något jag också kommer göra. Jag är medveten om att risken med detta är att det finns ett gäng triggers som kan få kursen att rusa igen. Men då jag vill ta mindre risker nu när det känns lite osäkert väljer jag att sälja. I och med försäljningen är jag nu 40% likvid.

Det är ett kort innehav som jag inte har presenterat än, jag räknar med att göra det den här veckan. Det är Tethys Oil det handlar om. Fotbolls VM drar igång imorgon också, det har väl ingen missat? Själv kommer jag vara klistrad framför tvn de närmsta veckorna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar