söndag 15 juni 2014

Tethys hos Balansräknaren

Efter att ha googlat runt lite på Tethys så hittade jag den här bloggen. Balansräknaren har gjort en riktigt bra analys av Tethys, fått med det viktigaste och lite till. Jag bestämde mig därför att inte göra någon egen fundamentalanalys utan istället hänvisa till den. Det är väl dumt att uppfinna hjulet två gånger?
Fakta och bakgrund
Bolag: Tethys
Lista: Mid cap
Bransch: Energi
Analyskurs: 75.75

Tekniska
Stöd: 71.50 (topp 2013 som blivit stöd), 73.00 (lägsta kurs sedan april), 75.50 (lägsta i juni)
Motstånd: 78.50 (ATH mars 2013)
RSI: 30
Köpsignaler: Inga tydliga
Börsklimat, omxtrend: Positivt långsiktigt, pågående rekyl dock.

Kommentar: Fundamentalt sett ser det jätte bra ut. Sätter ständigt nya rekord gällande produktionen, på lagret finns det att ta av. Oljepriset ser ut att stiga framöver vilket också gynnar Tethys. Att men dessutom har flera Licenser minskar risken.
Tekniskt ser det också ut att kunna bli intressant. Aktien har stått och stampat i år och inte rört sig så värst mycket. Det finns gott om stöd neråt, inget jätte starkt dock, mycket pga att Tethys är ett mindre bolag och då fungerar inte TA som i de stora bolagen. Kursen närmar sig MA100 och MA200. Det troliga är att kursen ska ner till nånstans mellan nuvarande till ca 71.50. Där nånstans vänder det upp, bryter kursen igenom 78.50 så kan det nog ta rejält med fart uppåt. Jag ligger kvar i Tethys med en kortsiktig målkurs på 90-100 till att börja med. Tethys utgör dock bara ca 5% av min portfölj. Läge att utöka snart kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar